Diageo är en brittisk dryckeskoncern som äger många välkända märken av alkoholhaltiga drycker. Några av deras välbekanta drycker är den irländska ölen Guinness, den mörka romen Captain Morgan och den söta likören Baileys Irish Cream.

Diageo i kdiageoampanj mot rattfylleri

Som tillverkare av alkoholhaltiga drycker följer också en hel del ansvar. Diageo har visat att de väljer att ta det ansvaret. Tillsammans med flera andra aktörer gick Diageo ihop i en ”Don’t drink and drive”-kampanj. Med bland annat seriefiguren Rocky och krogkedjan Harrys reste de runt i hela Sverige och besökte Harrys restauranger för att möta ungdomar och berätta om rattfylleri. Kampanjen var effektiv trots att den var skapad på ett lättsamt och roligt sätt som passar för unga vuxna i krogmiljö. Att ha roligt och skapa öppna dialoger är ett bra sätt att nå fram med sitt budskap, vilket Diageo och de andra medverkande företagen verkligen lyckades med i den här kampanjen.

Kampanjer utomlands

Kampanjen med Harrys och Rocky är inte den enda som Diageo har varit med och drivit fram. Tvärtom så arbetar de kontinuerligt med att försöka minska rattfylleri. Många andra länder har inte i närheten av lika stränga lagar som Sverige har, och i vissa länder som till exempel Colombia är det snarare en regel än ett undantag att man kör efter att ha druckit alkohol, och många förstår inte allvaret i det.

Återigen skapade då Diageo en kampanj, den här gången i form av en app. Appen utvecklades särskilt för Colombia och samtidigt som kampanjen genomfördes på ett roligt sätt som drog med sig många, så upplyste den om farorna med att köra bil drog- eller alkoholpåverkad. Mobilappen hade stor genomslagskraft och bara efter ett par veckor hade budskapet nått ut till miljontals människor. Förhoppningsvis är det flera av dem som tänker en gång extra innan de kör påverkade igen, och förhoppningsvis informerar de även andra personer runt omkring sig och sprider budskapet.